Темы

Рэтраспектыва: гісторыя магілёўскай авіяцыі

Рэтраспектыва: гісторыя магілёўскай авіяцыі

Крыху больш за стагоддзе таму лятальныя апараты ў небе над горадам здзіўлялі і нават пужалі магіляўчан. Сёння ж цяжка знайсці ў свеце чалавека, які б не ведаў пра існаванне авіяцыі. І не захапляўся тым, як спрашчае жыццё чалавецтва магчымасць узнімацца над зямлёй і хутка перамяшчацца паміж рознымі кропкамі планеты. Чарговы выпуск рубрыкі «Рэтраспектыва» прысвечаны гісторыі Магілёўскай авіяцыі. Пра тое, як у нашым горадзе з’явіліся самалёты і лётчыкі, распавядае юны эксперт — вучаніца 5 класа гімназіі № 4 Віялета Талкачова.

Абдымаючы неба Аэрадром на Лупалава

Гісторыя Магілёўскага аэрадрома пачынаецца яшчэ з часоў Першай сусветнай вайны. Аэрапланы ў небе над горадам жыхары маглі назіраць у 1915 годзе, калі ў Магілёў прыбыў асобы авіяцыйны атрад для абароны з паветра Стаўкі Вярхоўнага Галоўнакамандуючага.

У другой палове 1930-х у Магілёве быў абсталяваны ўжо паўнавартасны ваенны аэрадром, які функцыянаваў да 1972 года. Размешчаны ён быў прыкладна паміж сучасным бульварам Непакораных і праспектам Шміта, на месцы сучаснай гімназіі № 4.

Прайшло шмат часу, але захаваўся адзін будынак — тэрмінал, дзе знаходзіліся дыспетчарскі і перагаворны пункты. Калі праводзілі рамонтныя работы, былі выяўлены жалезабетонныя пліты, на якія садзіліся самалёты. Узлётна-пасадачная паласа была з боку вуліцы Габраўскай і парка 60-годдзя Кастрычніка. Некалькі гадоў таму, калі пракладвалі цеплатрасу па бульвары Непакораных, выкапалі авіяцыйную бомбу часоў Вялікай Айчыннай вайны. Нашы самалёты ў 1941 годзе ўзляталі адсюль бамбіць варожыя войскі.

Перад вайной ваенны аэрадром Лупалава абслугоўвала 172 авіяцыйная база. Яе гісторыя пачынаецца з верасня 1940 года. На аэрадроме «Магілёў» базіраваліся 162 і 163 знішчальныя авіяцыйныя палкі з самалётамі І-16, якія ўваходзілі ў 43 знішчальную авіядывізію генерала Г.М. Захарава.

Напачатку вайны на аэрадроме базіраваўся 313 асобны разведвальна-бамбавальны авіяполк. Забеспячэннем фарміравання займаўся 268 батальён аэрадромнага абслугоўвання.

Мірнае неба

16 верасня 1946 года на паўднёвай ускраіне Магілёва, паблізу Лупалава, на грунтовым ваенным аэрадроме прызямлілася звяно з трох самалётаў Па-2 105 Гомельскага авіяатрада. Гэта былі першыя грамадзянскія авіятары ў Магілёве — людзі, якія прайшлі вайну.

Памяшканнем для размяшчэння спецыялістаў звяна, так званым «офісам», была звычайная цыстэрна, у якой былі зроблены адтуліна для дзвярэй, насціл у якасці падлогі, а замест стала і табурэтак доўгі час выкарыстоўваліся драўляныя скрыні. Так пачаліся першыя пасляваенныя палёты ў беларускім небе — паштовыя перавозкі і палёты па санітарных заданнях. Ваенная авіяцыя канчаткова пакінула аэрадром у 1954 годзе.

Грамадзянская ж авіяцыя паступова развівалася. І ў 1957 годзе старэнькія самалёты Па-2 саступілі дарогу ў неба па тых часах новай тэхніцы — самалётам Як-12. Да раней выконваемых відаў работ дадаліся аказанне дапамогі сельскай гаспадарцы і авіяцыйна-хімічная апрацоўка.

У 1961 годзе паступае ў эксплуатацыю першы самалёт Ан-2. Пачынаюцца пасажырскія перавозкі ўнутры вобласці. З 1965 года авіяэскадрылля атрымлівае статус самастойнага авіяпрадпрыемства і падпарадкоўваецца Беларускаму ўпраўленню грамадзянскай авіяцыі. Пачынаецца выкананне рэгулярных пасажырскіх і грузавых палётаў на самалёце Іл-14 па маршруце Мінск — Магілёў — Масква. З 1969 года пачынаюцца перавозкі на больш сучасным самалёце Ан-24.

Міжнародны аэрапорт

Сёння ў нашым горадзе функцыянуе міжнародны аэрапорт. Начальнік Магілёўскага філіяла Рэспубліканскага ўнітарнага прадпрыемства па аэранавігацыйным абслугоўванні паветранага руху «Белаэранавігацыя» Аляксей Мазурэнка распавядае, што напачатку 70-х (у сувязі з разрастаннем горада і будаўніцтвам завода саюзнага значэння «Хімвалакно») наспела неабходнасць вынасу аэрапорта за горад. Было знойдзена прыдатнае для аэрадрома поле ў 17 км ад Магілёва каля вёскі Лубнішча.

У 1972 годзе 63 авіяэскадрылля перамяшчаецца на новае месца — цяперашні аэрадром. Палёты не спыняюцца. Кіраўніцтва Беларускага ўпраўлення грамадзянскай авіяцыі прымае рашэнне аб базіраванні ў аэрапорце «Магілёў» новай рэактыўнай тэхнікі — самалётаў Як-40.

У 1977 годзе ўзведзены новы будынак аэрапорта (аэравакзал), які адказвае ўсім сучасным патрабаванням. Створаная да гэтага часу авіяцыйна-тэхнічная база для абслугоўвання самалётаў Як-40 і Ан-2 па аснашчанасці і вытворчых магчымасцях уваходзіла ў дзясятку лепшых у грамадзянскай авіяцыі СССР.

З Магілёва выконваліся ўнутрысаюзныя рэйсы, якія злучалі наш горад з Масквой, Ленінградам, Мінскам, Кіевам, Вільнюсам, Рыгай, Варонежам і іншымі гарадамі СССР. У сувязі з нарастаючымі аб’ёмамі работ, павялічыўся самалётна-маторны парк. Былі створаны 2 эскадрыллі самалётаў Як-40 (20 паветраных судоў) і 2 эскадрыллі самалётаў Ан-2 (больш за 40 судоў). На той час у Магілёўскім аэрапорце працавала каля 1300 чалавек. Быў зроблены капітальны рамонт узлётнай паласы, з павелічэннем яе даўжыні да 2566 м. Аэрадром прыняў першы самалёт Іл-76. На самалётах Ту-154 і Ту-134 выконваюцца чартарныя рэйсы.

У 1998 годзе аэрапорт «Магілёў» атрымаў статус міжнароднага аэрапорта, а ўжо ў ліпені 2000 года ён быў рэарганізаваны ў Магілёўскі філіял РУП «Белаэранавігацыя». У 2013 годзе праведзена рэканструкцыя ўзлётна-пасадачнай паласы і перона, павялічана колькасць стаянак для самалётаў тыпу Іл-76.

Зараз з нашага аэрапорта лётаюць Боінгі 737-800, самалёты грузавой і электраматорнай авіяцыі. Аэрапорт займае плошчу каля 200 гектараў. На гэтай тэрыторыі размяшчаюцца ўзлётна-пасадачная паласа, перон, адміністрацыйны будынак і іншыя дапаможныя службовыя збудаванні.

Самалёты сённяшняга дня істотна адрозніваюцца ад самалётаў мінулага стагоддзя. Яны змяшчаюць вялікую колькасць спецыялізаванага абсталявання: радыёнавігацыйнае, сувязь, радыёлакацыйнае, якое дазваляе самалётам лётаць без здарэнняў. Сённяшнія самалёты — самы бяспечны з усіх відаў транспарту. І дапамагаюць гэтаму людзі: лётчыкі і спецыялісты, якія знаходзяцца на зямлі і забяспечваюць палёты.

Магілёўскі аэраклуб

Аэраклуб у Магілёве быў створаны 11 красавіка 1935 года. У гэтыя гады жадаючых паступіць у аэраклуб было дастаткова. Але не ўсе праходзілі строгі адбор. Ад будучых курсантаў патрабаваліся адукацыя не ніжэй 7 класаў, добрае здароўе, пралетарскае паходжанне і характарыстыка ад камсамольскай арганізацыі. Заняткі праводзіліся па вечарах без адрыву ад вучобы альбо вытворчасці. Навучанне доўжылася каляндарны год. Пасля зімы пераходзілі да практычных палётаў на навучальных самалётах У-2. Да вайны было падрыхтавана 350 пілотаў.

Гісторыя аэраклуба непарыўна звязаная з аэрапортам. З пачатку функцыянавання аэраклуба курсанты разам з інструктарамі здзяйснялі палёты з адной узлётна-пасадачнай паласы.

Сёння у аэраклубе выкарас- тоўваюцца самалёты розных тыпаў. напрыклад, самалёт Ан-2 — для падрыхтоўкі парашутыстаў; самалёт Як-52 — для падрыхтоўкі лётчыкаў-спартсменаў, курсантаў Ваеннай акадэміі; самалёты Як-55 — аднамесныя самалёты — «акрабаты», на якіх нашы лётчыкі выступаюць на чэмпіянатах Еўропы і свету.

Магілёўскі аэраклуб на працягу трох дзясяткаў год рыхтуе зборную каманду Беларусі па самалётным спорце і лічыцца лідарам самалётнага пілатажу. Да васьмідзесяцігоддзя на базе Магілёўскага аэраклуба быў створаны музей пад адкрытым небам, у якім экспануюцца розныя тыпы самалётаў, а таксама адкрыта секцыя авіямадэльнага спорту.

Запісала Алёна Кухарава

Последние новости

Новости компаний

Ко Дню народного единства энергетики высадили молодой кедр

18 сентября 2025
Читать новость
Общество

Мы вместе, мы едины!

18 сентября 2025
Читать новость
Новости компаний

Награды за профессионализм

18 сентября 2025
Читать новость
Общество

Могилев празднует День народного единства!

18 сентября 2025
Читать новость
Культура

Душевно в Театральном сквере…

18 сентября 2025
Читать новость
Общество

Сергей Чертков: «Опираясь на героическую историю, мы создадим счастливое будущее!»

18 сентября 2025
Читать новость